2023 Menu
38 Kongerigets Tegn 21
Uge 38, 2023
af Rick Joyner

I denne uge skal vi se på et meget radikalt syn på kirken. For det første er der fortjeneste og gavn for enhver, der samles i enhver form for kirke ud fra ønsket om at kende og behage ham. Man kan endda få flere "martyrpoint" for at slutte sig til en tør, tilsyneladende livløs menighed. Imidlertid er den model af nytestamentligt kirkeliv, vi ser i Skriften, det modsatte af en tør og kedelig; det er det mest spændende og tilfredsstillende fællesskab af mennesker nogensinde. Hvorfor nøjes med noget mindre?

Den måske mest korrumperende indflydelse, der har frarøvet kristne, hvad kirkelivet burde være, er institutionaliseringen af troen. Enhver sandhed, der bliver institutionaliseret, bliver i bedste fald korrumperet, humaniseret og udvandet. I værste fald bliver det antikristlig og får en karakter modsat Herren. Er det derfor, at så meget i Åbenbaringsbogen, der blev givet som et "vidnesbyrd om Jesus Kristus", har så meget plads viet til skøgekirken, "Mysteriet Babylon"?

Denne falske kirke blev det ved at gifte sig med denne tidsånd i stedet for at vente som en kysk jomfru på Herren. Alligevel ved vi, at i det mindste nogle af Guds folk er i denne falske kirke, fordi der vil være en tid, hvor han kalder sit folk til at "gå ud af hende" (se Åb 18:4). Så selv de, der er blevet trukket ind i det falske i en tid, hvis de gjorde det for at søge ham og hans sandhed, vil Herren kalde dem ud i hans tid. Selvom Guds folk kan blive velsignet og endda lære en vis sandhed for en tid i den falske kirke, bliver den falske kirke ingen steder i den bibelske profeti den sande kirke. I stedet ser vi en tid, hvor Gud kalder sit folk ud af hende og derefter ødelægger det med "hans munds sværd" (se Åb 19:15), hvilket er sandheden.

Vi har alle hørt ordsprogene, "Vejen til helvede er brolagt med gode hensigter," og "Godt kan være det bedstes værste fjende." Der er sandhed i disse ordsprog. Den "gode" side af Træet til viden om godt og ondt er stadig gift og muligvis mere dødbringende end den onde side, da den er så bedragerisk og rodfæstet i menneskelig godhed, at den søger at erstatte Kristi sæde i hans tempel. Efterhånden som vi modnes i Kristus, kan vi lettere skelne mellem, hvad der kan virke "godt", men som faktisk er fra Kundskabens Træ, hvis frugt er dødbringende.

Så vi skal ikke bare lede efter en god kirke, hvor vi føler os godt tilpas, men Guds kirke, hvor vi måske ikke føler os så godt tilpas i starten, men hvor han vil have os. Her vil vi blive betjent fra Livets Træ, som er Jesus, snarere end fra Kundskabens Træ.

Det, der kommer fra Kundskabens Træ, vil normalt fokusere på principper og strategier, som alle kan virke gode og kloge. Det, der kommer fra Livets Træ, vil følge Kristi Person, og dets vækst vil blive målt ved, hvor meget vi ser hans herlighed, og hvor meget vi bliver ændret af ham og "vokser op i alle ting til ham, som er hovedet - Kristus" (se Efeserne 4:15), ikke kun kundskab.

Det er ikke at antyde at alle principper, metoder og strategier er fra Kundskabens Træ, men når enhver kirkes lære er vægtet mod principper snarere end Herren selv, går de i en farlig retning.

Hvad skal vi gøre, hvis dette beskriver vores menighed? For det første er det altid et godt sted at begynde at følge Lammet. Søg ham for hans vilje og visdom til, hvordan man gør det. Måske har Herren tilladt dig at være der for at hjælpe med at udfri andre, der er faldet i denne fælde, måske endda hele menigheden. Husk, Herren elsker og »ønsker, at alle mennesker skal frelses« (se 1 Tim 2:4).

Ikke desto mindre, når Herren leder os til at blive i situationer for en tid, bør vi også opfatte, hvornår han leder os ud. Vores prioritet bør altid være at gøre hans vilje. De, hvis hengivenhed er mere over for institutionen end Herren, betragter ofte, at nogen, der forlader dem, er den mest onde trussel mod dem. Men Herren sagde: "Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men et sværd" (se Matt 10:34-36), og der er tidspunkter, hvor vi må skilles. Nøglen er at vide, om det er tid til fred eller et sværd. Er det en tid til at følge Kristi person, eller bare principper?

Ugens Ord 39
OP